Բիզնես

Apple-ը խոշոր կորպորացիա է, որը առաջատար դիրք է զբաղեցնում համակարգչային սարքավորումների, գաջեթների և ծրագրերի արտադրության մեջ։ Մենք պատմում ենք, թե ինչպես է ստեղծվել նա և համանուն ապրանքանիշը, որն այսօր միլիոնավոր երկրպագուներ ունի ամբողջ աշխարհում։
Apple-ի ստեղծման գաղափարն առաջացել է ավելի քան 40 տարի առաջ։ Ամեն ինչ սկսվեց Homebrew Computer Club-ից, որին ներկա էին երկու ընկերներ՝ Սթիվ Ջոբսը և Սթիվ Վոզնյակը: Հենց այնտեղ նրանք նախագծեցին մի մեքենա, որի վրա էկրանին ցուցադրվում էին ստեղնաշարի վրա տպագրված նիշերը։ Հետո Ջոբսը տեսավ կոմերցիոն ներուժը նոր գյուտի մեջ։
1976 թվականին ընկերները գրանցեցին ընկերություն և սկսեցին մտածել տարբերանշանի մասին։ Տարիների ընթացքում այն մի քանի անգամ փոխել է իր դիզայնը։
Առաջին տարբերակը հայտնվել է 1976 թ. Դա մի ծառի նկար էր, որի տակ նստած էր Իսահակ Նյուտոնը՝ գիտնականի գլխավերեւում կախված խնձորով: Լոգոտիպը հորինել է ընկերության համահիմնադիր Ռոնալդ Ուեյնը, ով թողել է այն մեկնարկից մեկ շաբաթ անց, ինչի համար հետագայում շատ զղջացել է։ Չնայած բնօրինակ դիզայնին, լոգոն հարմար չէր զանգվածային վաճառքի համար։
1977 թվականին բարդ պատկերի փոխարեն հայտնվեց կծած խնձոր։ Այն ներկված էր 6 գույներով, որոնք խորհրդանշում էին այն ժամանակվա վեց գույնի էկրանը։ Նոր խորհրդանիշը մշակվել է Ռեգիս Մաքենայի գեղարվեստական ղեկավար Ռոբ Յանոֆի կողմից:
Գունավոր տարբերակից հետո հայտնվեց կիսաթափանցիկ կապույտը, ապա մոնոխրոմը։ Մեկ գույնի օգտագործումը խնայեց գումար, քանի որ գունավոր դիզայն կիրառելն ավելի թանկ էր: Մոնոխրոմ լոգոն գոյություն ունի 2014 թվականից:
Apple Computer անվանումը հորինել է Սթիվ Ջոբսը, որում առաջին բառը պետք է մեղմացներ ավելի կոշտ երկրորդը:
Անվան պատմությունն ունի մի քանի վարկած. Դրանցից մեկի համաձայն՝ Ջոբսը մի անգամ թիմին հանձնարարել է անուն ընտրել մինչև երեկոյան ժամը հինգը և զգուշացրել, որ եթե ոչ ոք որևէ բան չմտածի, ինքը ընկերության անունը կդնի Apple:
Մեկ ուրիշի կարծիքով՝ ձեռնարկատերը ցանկացել է, որ իր ընկերության անվանումը որքան հնարավոր է շուտ հայտնվի հեռախոսային տեղեկատուում։ Արդյունքում Apple-ն այնտեղ դիրքավորվեց իր հիմնական մրցակիցից վեր, այն ժամանակ դա Atari-ն էր։
Սթիվ Ջոբսի շնորհիվ Apple-ը իր ստեղծման օրվանից ձեռք է բերել թրենդների ստեղծման համբավ: Apple-ն ունի հարուստ պատմություն, որոշ կետեր հատուկ ուշադրության են արժանի։
Երրորդ համահիմնադիրը՝ Ռոն Ուեյնը, ֆինանսական դժվարությունների պատճառով, Apple-ը հիմնադրելուց անմիջապես հետո վաճառեց իր 10% բաժնեմասը ընդամենը 800 դոլարով։
Ընկերության առանցքային դեմքերն էին Սթիվ Ջոբսն ու Սթիվ Վոզնյակը, ովքեր ծանոթացել էին դեռ 1971 թվականին։ Քոլեջից հետո Վոզնյակը որոշ ժամանակ աշխատել է Hewlett-Packard ծրագրային ապահովման և ապարատային ընկերությունում, իսկ Ջոբսը աշխատել է Atari-ում, որը մասնագիտացել է համակարգչային խաղերի ստեղծման մեջ։
Նորածին կորպորացիայի առաջին գրասենյակը գտնվում էր Ջոբսի ծնողների ավտոտնակում։ Նա ինքը փայլուն ծրագրավորող չէր, բայց ուներ կոմերցիոն հմտություններ : Ջոբսն էր, ով առաջ եկավ իր ընկերների կողմից ստեղծված սարքավորումները վաճառելու գաղափարով:
Փոքրիկ թիմին հաջողվել է պատրաստել և վաճառել մի քանի տասնյակ սարքեր։ Միայն դրանից հետո որոշվեց հիմնել Apple Computer Inc, Apple-ը պաշտոնապես թվագրվում է 1976 թվականի ապրիլի 1-ով:
Երբ ընկերությունը հայտնվեց, անհատական համակարգիչները դեռ գոյություն չունեին։ Սարքը կարելի էր ձեռք բերել որպես հավաքածու, որն արժեր ավելի քան 3000 դոլար։
Apple I համակարգիչը MOS 6502 պրոցեսորով պատյան էր և մոնիտոր չուներ: Ջոբսը այդ սարքերից 50-ը վաճառել է համակարգչային խանութին՝ յուրաքանչյուրը 500 դոլարով: Ոչ վաղ անցյալում առաջին խմբաքանակի սարքերից մեկն աճուրդում 1 միլիոն դոլարով վաճառվեց Հենրի Ֆորդի թանգարանին։
Համակարգչի նոր տարբերակ ստեղծելու համար Apple-ին մեծ գումար էր անհրաժեշտ։ Այդ նպատակով ներգրավվել է խոշոր ներդրող Մայք Մարկուլան։ Նա ներդրել է սեփական գումարը, ինչպես նաև օգնել է ընկերությանը մեծ վարկ ստանալ։ 1977 թվականին Apple-ը վերածվեց բաժնետիրական ընկերության։
Համակարգիչը՝ հագեցած MOS Technology 6502 պրոցեսորով, ROM-ում Integer BASIC թարգմանիչով և ձայներիզների ձայնագրիչով կարգավորիչով, մտավ խանութներ։ Բլոկի արտադրության երեք տարիների ընթացքում ընկերության շրջանառությունն աճել է մինչև 10 միլիոն դոլար:
Հետագայում Apple-ի պատմության մեջ սկսվեց մի ժամանակաշրջան, երբ այն մեկ քայլ հեռու էր սնանկությունից և կորցրեց այն անձնավորողին: Սակայն իրավիճակը փրկվեց, և սխալներից դասեր քաղվեցին։
Փորձելով կայունացնել իր ֆինանսական վիճակը, ընկերությունը թողարկեց Macintosh-ը 1984 թվականին: Բայց այս համակարգիչը նույնպես լավ տեխնիկական բնութագրեր չուներ՝ 400 ԿԲ կոշտ սկավառակ, 128 ԿԲ օպերատիվ հիշողություն, մոնոխրոմ էկրան և ներկառուցված սկավառակ։ Սարքը հնարավոր չէր դարձնել բյուջետային, և այն հայտնի չդարձավ:
1985թ.-ին Նախագահ Ռոնալդ Ռեյգանը Ջոբսին և Վոզնյակին մեդալներ է հանձնել ՏՏ ոլորտի զարգացման գործում ունեցած ավանդի համար: Նույն թվականին Սթիվ Ջոբսը հեռացավ Apple-ից ղեկավարության հետ կոնֆլիկտի պատճառով։ Հետևելով ընկերոջը՝ Վոզնյակը հեռացավ ընկերությունից։ Այդ ժամանակ գործադիր տնօրենը Ջոն Սքալլին էր:
Հիմնադիրների՝ ընկերությունից հեռանալուց հետո համակարգիչների վաճառքը և բաժնետոմսերի գները նվազել են։ Կարծիք կար, որ Apple-ի պատմությունը շուտով կավարտվի։
Այնուամենայնիվ, երկու տարի անց նրանք թողարկեցին մի փոքր ավելի հաջողակ Macintosh II-ը, որն ուներ առանձին համակարգի միավոր և մոնիտոր: Ընկերությունը մնաց ջրի երեսին:
1989 թվականից ի վեր կորպորացիայի զարգացումներով հետաքրքրվել են տարբեր ոլորտներ։ Apple համակարգիչները ակտիվորեն օգտագործվում էին արդյունաբերական ձեռնարկություններում և հետազոտական կենտրոններում։ 1989 թվականին շուկայում հայտնվեց առաջին Macintosh Portable նոութբուքը, որն արժեր 6500 դոլար։
Երեք տարի անց հայտնվեց շատ ավելի էժան Macintosh PowerBook-ը՝ դառնալով աշխարհում ամենավաճառվող նոութբուքը։ Միաժամանակ Apple-ի ինժեներները օգտատերերին ներկայացրել են Mac 7.0 օպերացիոն համակարգը և Photoshop գրաֆիկական խմբագրիչը։
Ավելի ուշ կորպորացիան թողարկեց Macintosh LC համակարգիչների նորաձև, արդիականացված մոդելներ: Նրանք աչքի էին ընկնում հարթ մարմնով և ցածր գնով։
1995 թվականից մինչև 1997 թվականը կորպորացիան ահռելի վնասներ է կրել։ Տասնամյակի վերջին դրանք հասել են 2 միլիարդ դոլարի։ Տնօրենների խորհուրդը որոշել է նախկին ղեկավարին խնդրել վերադառնալ ընկերություն։
Սթիվ Ջոբսը վերադարձավ Apple. 1998թ.-ի գարնանը թողարկվեց նոր համալրված համակարգիչ՝ iMac G3-ը: Դա կիսաթափանցիկ պլաստիկ պատյան էր՝ 15 դյույմանոց անկյունագծով մոնիտորով և ներկառուցված բարձրախոսներով: Ջոբսը վարձել է դիզայներ Ջոնի Այվին՝ սարքի վրա աշխատելու համար։ Առաջին շաբաթվա ընթացքում հաջողվեց վաճառել 150000 օրինակ։
Այդ պահից ընկերությունը սկսեց հատուկ ուշադրություն դարձնել համակարգիչների ներքին բովանդակության զարգացմանը և դրանց արտաքին տեսքին։
Ջոբսը պայմանագիր է կնքել Microsoft-ի հետ։ Այս ընկերությունը Apple-ից գնել է 150 մլն դոլարի բաժնետոմսեր։
Մեկ տարի անց iBook շարժական համակարգիչը ներկայացվեց ավելի լայն լսարանի: Սարքը կշռել է 2,2 կիլոգրամ, էկրանի հաստությունը՝ 3,4 սանտիմետր։ Դրա արժեքը կրճատվել է մինչև 1500 դոլար:
2000 թվականին ընկերության ինժեներները ստեղծեցին Mac OS X օպերացիոն համակարգը։Անձնական համակարգիչներ թողարկվեցին նաև iMac G4 մոնոբլոկների տեսքով։
Կորպորացիայի հաջորդ նոր արտադրանքը iPod մեդիա նվագարկիչն է՝ քրոմապատ հետևի վահանակով և սպիտակ կորպուսով: Սարքը կշռել է 184 գրամ և ունեցել է 100x62x18 մմ չափսեր։ Ընկերությունը բացեց առցանց խանութ, որը վաճառում էր երաժշտություն՝ նոր սարքով լսելու համար:
Ավելի ուշ, հաջողության ալիքի վրա, Apple-ը բացեց իր սեփական վիդեո, աուդիո և խաղերի բովանդակության խանութը՝ iTunes Store-ը։ 2003 թվականին շուկայում հայտնվեց Safari բրաուզերը։ Հինգ տարի անց կորպորացիան ստեղծեց App Store-ը:
2007 թվականին MacWorld կոնֆերանսի ժամանակ Սթիվ Ջոբսը ներկայացրեց առաջին iPhone-ը։ Սմարթֆոնը հանրաճանաչությամբ գերազանցել է iPod-ին։ 2008 թվականի վերջին կորպորացիան զբաղեցնում էր սմարթֆոնների շուկայի 12,9%-ը։
iPhone 4-ն առաջին անգամ ունեցավ Retina էկրան։ Դրա վրա գրեթե պիքսելներ չկային։ Սարքը ստացել է բարելավված պրոցեսոր և ալեհավաքի ավելի լավ տեղադրում:
iPod-ի, iPhone-ի և iPad-ի երեք մոդելների արտադրությունը զգալիորեն բարելավեց ընկերության ֆինանսական վիճակը։ 2011 թվականին Apple-ը ստացավ պատմության մեջ ամենաթանկ ընկերության կարգավիճակը։ Նույն թվականին Սթիվ Ջոբսը մահացավ երկարատև հիվանդությունից հետո։ Գործադիր տնօրեն դարձավ Թիմ Կուկը, ով փորձեց զարգացնել ընկերությունը Ջոբսի սկզբունքներին համապատասխան։
2012 թվականին մշակողները մեծացրել են նոր iPhone 5 մոդելի էկրանը, պատյանի լայնությունը մնացել է անփոփոխ, սակայն բարձրությունը մեծացել է։
2016 թվականին կորպորացիան թողարկեց iPhone SE մոդելը, որն ուներ նույն դիզայնը, ինչ հինգերորդ iPhone-ը, սակայն սարքի ներսում սարքավորումն ավելի լավն էր։ Մոդելը պարբերաբար թարմացվում է և աշխատում է iOS 14-ով։ 2021 թվականի սեպտեմբերին թողարկվեց iPhone 13 սմարթֆոնների շարքը։
Պարբերաբար թողարկվում են Apple ապրանքանիշի նոր սմարթֆոններ։ Նույնիսկ նոր ապրանքների շնորհանդեսը մի ամբողջ իրադարձություն է։ Հաջորդ iPhone-ի վաճառքի մեկնարկին օֆլայն խանութներում մեծ հերթեր են գոյանում։ Ոչ մի այլ ապրանքանիշ չի կարողացել հետևողականորեն նման աղմուկ ստեղծել իր արտադրանքի շուրջ: